iceria.kwsp.gov.my (Pengeluaran Khas KWSP RM10k 2022?)


Selepas i-Lestari, i-Sinar dan i-Citra, ada khabar angin yang mengatakan bahawa akan hadir satu lagi pengeluaran KWSP yang dibenarkan. Inisiatif tersebut dinamakan i-Ceria dan dikatakan boleh diakses melalui iceria.kwsp.gov.my

Benar, ramai mahukan buat pengeluaran khas KWSP RM10000 one-off. Tapi betul ke inisiatif baru ini membenarkan pengeluaran KWSP 10k? Kalau benar boleh keluarkan RM10000 sekalipun, kami nasihatkan agar anda check baki duit KWSP anda terlebih dahulu sebelum apply pengeluaran khas KWSP nanti.

Izinkan kami berkongsi beberapa perkara untuk mengelakkan kekeliruan kebanyakan orang yang mencari maklumat berkenaan iCeria. Apa-apa pun, bagi yang belum register, kami sarankan anda daftar i-Akaun KWSP secara online terlebih dahulu untuk memudahkan urusan pengeluaran i-Ceria ini nanti.

TERKINI: Permohonan pengeluaran KWSP 10k diluluskan kerajaan

Pada 16 Mac 2022, Perdana Menteri Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob dalam Sidang Media Khas Perdana Menteri melalui Facebook Live dan YouTube, beliau telah mengesahkan bahawa pengeluaran RM10k one-off KWSP telah diluluskan.

Kerajaan telah bersetuju dalam membenarkan pengeluaran khas KWSP sebanyak RM10,000. Penjelasan lanjut berkenaan pengeluaran 10k ini akan dibuat oleh Kementerian Kewangan Malaysia dan juga pihak KWSP.

Perdana Menteri dalam pada itu mengatakan bahawa keputusan membenarkan permohonan pengeluaran KWSP 10k ini adalah satu keputusan yang sukar. Ini kerana ia melibatkan simpanan hari tua rakyat Malaysia. Pengeluaran khas KWSP 10k ini diluluskan sebagai satu jalan tengah yang bakal mengimbangi keperluan mendesak rakyat pada ketika ini dan juga simpanan masa hadapan.

Perdana Menteri menambah lagi, walaupun kerajaan telah membenarkan permohonan pengeluaran khas KWSP 10 ini, diharapkan agar rakyat tidak mengeluarkan simpanan ini, kecuali dalam keadaan yang betul-betul mendesak. Beliau juga berharap agar pencarum KWSP membuat pertimbangan sewajarnya sebelum melakukan pengeluaran

Untuk makluman, nama baru inisiatif ini masih belum dimaklumkan.

 

Kenapa perlu keluarkan duit KWSP lagi?

Setiap orang mempunyai alasan tersendiri. Selain untuk meneruskan kelangsungan hidup, ramai yang berharap kerajaan dapat membenarkan lagi pengeluaran KWSP ini untuk:

  • Bayar sewa rumah
  • Bayar loan kenderaan (kereta & motor)
  • Bayar hutang dengan kawan-kawan dan keluarga
  • Bayar hutang bank yang tertunggak
  • Bayar yuran sekolah anak
  • Beli barang persekolahan anak kerana sekolah akan dibuka
  • Beli susu anak
  • Beli Pampers anak
  • Beli ubat untuk orang sakit yang dijaga di rumah

Adakah anda termasuk dalam golongan di atas yang terbeban dengan hutang?

 

Benarkah ada pengeluaran i-Ceria 2022?

Seperti yang anda sudah sedia maklum, memang akan ada permohonan pengeluaran KWSP 10k. Cuma yang masih lagi menjadi tanda tanya ialah adakah ia akan dipanggil i-Ceria atau satu lagi nama baru.

Setakat hari ini, carian kami di laman rasmi KWSP tidak menjumpai apa-apa berkenaan i-Ceria.

Menurut sumber lama daripada Berita Harian pada 1 Mac 2022 yang lalu, pengeluaran KWSP kali terakhir yang dinamakan iCeria ini dicadangkan oleh Datuk Seri Mohd Salim Sharif (BN-Jempol) ketika perbahasan Titah Diraja di Dewan Rakyat.

Bukan beliau seorang sahaja, pengeluaran KWSP ini juga disokong oleh kedua-dua wakil kerajaan dan pembangkang, antaranya Datuk Mohd Nizar Zakaria (BN-Parit); Datuk Seri Hasan Arifin (BN-Rompin), Datuk Dr Xavier Jayakumar (Bebas-Kuala Langat) dan juga M Karupaiya (PH-Padang Serai).

Perkara ini dicadangkan dan diusulkan atas faktor permintaan. Rakyat terlalu berharap agar wang persaraan mereka dapat dikeluarkan. Bukan untuk bermewah-mewah, tetapi sekadar untuk meneruskan hidup.

 

Jadi, iCeria hanya sekadar idea?

Menurut sumber terdahulu daripada Harian Metro bertarikh 2 Mac 2022 pula, Ketua Pegawai Eksekutif KWSP Datuk Seri Amir Hamzah Azizan berkata bahawa buat masa ini Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) tidak bercadang membenarkan lagi pengeluaran oleh pencarum menerusi idea i-Ceria. Kenyataan beliau dikeluarkan sehari selepas usul berkenaan i-Ceria dicadangkan oleh Ahli Parlimen.

Beliau berkata tugas paling utama KWSP ialah mengurus dana persaraan demi memenuhi mandat untuk membina semula simpanan hari tua pencarum. Kesan pengeluaran awal KWSP sangat-sangat membimbangkan. Ini kerana pencarum berisiko hidup dalam kemiskinan kerana tidak cukup duit simpanan dalam KWSP.

Tambah beliau lagi, tempoh bagi tiga skim pengeluaran sebelum ini iaitu i-Lestari, i-Sinar dan i-Citra sudah pun berakhir. Ini bermakna, yang terakhir ialah i-Citra dan tidak ada lagi selepas itu.

Walau bagaimanapun, berita ini adalah berita lama. Perdana Menteri dalam sidang media khas pada 16 Mac 2022 telah membenarkan pengeluaran KWSP 10k one-off yang masih lagi belum mempunyai apa-apa nama lagi.

Adakah i-Ceria? Wallahuaklam.

 

Kenapa tak boleh akses link iceria.kwsp.gov.my?

Berdasarkan laporan oleh akhbar tempatan di atas, jelas memang tidak ada pengeluaran KWSP i-Ceria selepas i-Citra. Jadi, kami membuat kesimpulan bahawa laman iceria.kwsp.gov.my memang tidak wujud.

Walau bagaimanapun, dengan pengumuman baru oleh Perdana Menteri pada 16 Mac 2022, laman web baru untuk pengeluaran KWSP 10k ini mungkin akan dilancarkan dan direalisasikan dalam masa terdekat. Kami jangkakan, pihak KWSP akan melancarkan satu lagi portal baru pengeluarankhas.kwsp.gov.my.

Mengikut modus operandi KWSP sebelum ini, jika pengeluaran itu dinamakan i-Lestari, pihak KWSP akan melancarkan ilestari.kwsp.gov.my. Jika i-Sinar, satu subdomain baru isinar.kwsp.gov.my akan dilancarkan. Dan yang terakhir, sekiranya nama baru ialah i-Citra, makan subdomain icitra.kwsp.gov.my.

Oleh yang demikian, jika pihak KWSP bersetuju menggunakan nama i-Ceria, sama-sama kita tunggu portal terkini yang bakal dinamakan iceria.kwsp.gov.my.

Cuma ingin ingatkan, jika mahu keluarkan duit KWSP 10k ini nanti, sila bersedia dengan check no KWSP anda, login i-Akaun, buat semakan penyata dan lihat baki KWSP anda samada layak untuk keluarkan sebanyak itu.

 

Permohonan pengeluaran i-Ceria 2022 ini ada atau tak?

Berdasarkan pembacaan dan pemahaman kami sebelum ini, tidak ada pengeluaran i-Ceria bagi tahun 2022. Walau bagaimanapun, selepas sidang media Perdana Menteri pada 16 Mac 2022, kami dapat rasakan bahawa pihak KWSP akan melancarkan satu portal permohonan pengeluaran KWSP terkini dengan nama yang baru.

Untuk kepastian, anda boleh hubungi pihak KWSP di talian 03 – 8922 6000 atau hadirkan diri ke mana-mana cawangan KWSP berhampiran.

 

Awas, jangan kena tipu dengan scammer!

Memandangkan ramai yang mencari maklumat berkenaan i-Ceria, pasti ada puak-puak jahat di luar sana yang cuba mengambil kesempatan.

Percayalah, KWSP tidak akan dan tidak pernah melantik pihak ketiga yang diberikan kebenaran menguruskan permohonan bagi mendapatkan kelulusan pengeluaran.

Sekiranya ada mana-mana pihak yang cuba membantu anda, itu adalah scam.

Sekadar ingatan:

  • Jangan sesekali terpedaya dengan tipu helah mereka yang menawarkan bantuan
  • Jangan klik mana-mana link atau pautan dalam email
  • Jangan klik mana-mana link atau pautan dalam SMS
  • Jangan download apa-apa aplikasi pengeluaran KWSP yang meragukan
  • Sila download aplikasi i-Akaun yang rasmi daripada KWSP sahaja

Sila tukar nombor telefon KWSP anda jika ada perubahan. Proses kemaskini no telefon ini penting kerana segala urusan KWSP secara online akan menggunakan TAC yang akan diterima melalui SMS.

 

Akhir kata

Kami faham, anda betul-betul memerlukan duit ini. Kami tahu, akan keluar ayat-ayat sinis seperti “DUIT AKU KOT, TAKKAN TAK BOLEH KELUARKAN WOIII. ITU HAK PENCARUM!!!”.

Kami tahu kekecewaan itu. Cuma kami tidak boleh berbuat apa-apa. Kerajaan dan KWSP pasti ada alasan mereka yang tersendiri tidak membenarkan pencarum mengeluarkan lagi wang persaraan mereka.

Apa pun alasan mereka, mari kita sama-sama berlapang dada. Sekiranya sudah dibuka nanti, sila buat permohonon Pengeluaran Khas KWSP dan juga buat semakan KWSP 10k lulus atau tidak.

Semoga Allah permudahkan urusan dan luaskan lagi rezeki kita semua.


Lagi Tentang Kewangan ↓

248 thoughts on “iceria.kwsp.gov.my (Pengeluaran Khas KWSP RM10k 2022?)”

  1. Yg berhutang kita tangung pun
    Sendiri lah biar lah duit tu untuk kaya kan malaysia sembang je lebih

  2. Sis pergi ke kiosk atau kwsp untuk masukkan no hp utk proses penghantaran ‘tac’.kalau ada laptop atau computer dirumah boleh terus buat pendaftaran,tapi kalau dari hp perlu memuat turun aplikasi I akaun

  3. Sya skrg sangat susah.memandang kn anak masih sekolah ada yg nk masuk .skolah tinggi..gaji sya hanya 1200 sebulan.tidak mencukupi..bayar rumah. Bayar kenderaan.bayar yuran sekolah dan sebagai nya..di harap kerajaan nendengar rintihan.keluhan kami..terima kasih.mudah mudahan kerajaan lulus kn pengeluaran epf sebanyak 10k on off..sekian terima kasih.

  4. Saya harap dapat keluarkan 10k sekali lagi saya sangat2 perlukan buat masa skrng ni rumah di landa banjir baru ni dan saya dah tak bekerja dan istri saya ada sakit ktonik

  5. Sangat memerlukan 10k kwsp utk meneruskan kehidupan bynk hutang yg tertunggak, bayar yuran sekolah lagi, bayar loan, dah la semua bantuan kerajaan yg ada selama ni semua tak dapat, Faham2 je lh kje swasta ni gaji bukan nye besar sangat

  6. Sy pun sama..buku tulis sahaja sudah rm114.60.Itu belum lagi bayaran tambahan lain yang sekolah akan minta.van sekolah, kelas agama.Komitmen pun banyak.

  7. ASSALAMMUALAIKUM.. MOHON KERAJAAN PERHATIN TERHADAP RAKYAT MACAM KAMI YANG GAJI KECIL BAWAH RM1500.00 DAN KWSP ADALAH PELUANG TERAKHIR KAMI MENGHARAPKAN DAPAT KELUAR UNTUK MEMBAYAR HUTANG KELUARGA, KAWAN, BANK DAN LAIN2.. MENGHARAPKAN BANTUAN KERAJAAN MEMANG TIDAK CUKUP.. TOLONG KAMI, BANTU KAMI DAN PANDANG RAKYAT MACAM KAMI PERLUKAN WANG!!!

  8. My father’s homeless and i live in my grandfather’s house. I need money for my studies and school since i want to graduate and get a good job so i can afford to buy my father a house where he can reside relaxedly. Money is an urgent matter but not just for me but also others. In the middle of pandemic people said we’re on the same boat. But no. Some are on a ferry, some are on yacht, some are on a sturdy ship, some are on a rusty boat, and some are barely holding on a piece of wood. A lot of necessity are needed such as food, daily needs and masks. But some people can’t afford those since many have lost their job due to the pandemic. Their stable life is no more. The government as the one who’s responsible for helping the people in needs, are turning blind eye to this. Please hear our voices, don’t cover your ears, since just because of your incompetence someone might drown without getting any help although they screamed their lungs out. Sincerely, a student and a malaysian, NORASLIN

  9. Saya sangat2 memerlukan pengeluaran i-ceria one-off rm10k untuk meneruskan hidup memandangkan saya tidak bekerja dan sakit… Harap pihak kerajaan mengambil berat dengan situasi rakyat dimana tak semuanya hidup senang…

  10. Sy mmerlukan wang simpanan sy 10k dpt diluluskan segera untuk sy membuat lesen kereta dan jgk lori.. membayar roadtax insuran motor.. bayar hutang kwn2..adik bradik dan tmpt pinjaman berlesen. Sy nak mendirikan masjid (khawin) seberapa segera dan untuk perubatan. Sy mngharapkan agar pihak kementerian dan puhak kwsp dpt memahami Masalah yg kami hadapi skrg. Dgn keperihatinan serta hati yg terbuka meluluskan segera 10k demi unutk kami meneruskan kehidupan yg lebih baik dan sentiasa beryukur… Sekian terima kaseh.

  11. Suami baru kena vss,(pemberhentian kerja) dahla berumur mana nak dapat kerja tua2 ni,mampus saya nak tanggung sorang,anak enam

  12. Assalamualaikum Saudara Daripada KWSP saya teramat terdesak sangat dengan nak jenis segala pembayaran Hutang pitung saya untuk Ibu saya serta juga untuk Anak-anak saya yang akan memerlukan duit untuk perbelanjaan keluarga saya lagi pun saya Anak yang Sulong Mesti saya ada tanggungan yang sangat berat untuk menjaga ibu saya yang sekarang ni sudah warga Emas mesti saya semua yang kena ambil berat atas Kesihatan ibu Saya ni… 🙏👏🙏👏🙏👏

  13. Marilah kita berlapang dada kepala bana,,,,camne nak berlapang dada kalau sempit balik disebabkan menanggung banyak hutang yg tertunggak,,,kerajaan tolonglah rakyat yg terkesan ne bagi rakyat 10k one off tuk kali yg terakhir,,,kalau ikutkan bukan kerajaan tolong pun rakyat tapi rakyat nak guna duit sendiri utk nak hidup…

  14. Kerajaan tak fikir terhadap sesetengah rakyat tak dapat meneruskan kehidupan tanpa i-ceria. Tak ada i-ceria, tak tahu masih boleh hidup sampai umur 60 untuk menggunakan duit baki dlm KWSP.

  15. pencarum adalah tuan n kwsp adalah penjaga mana blh penjaga menidakkan tuan dr mengeluarkannya…nasib rakyat malaysia ada menteri sume jaga poket sendiri ada kwsp duit sendiri penasihat 25% xbagi

  16. Zafrul ko Bley tak cpt skit bg i ceria aku..pastu letak jawatan je ko..otak tertinggal kat umh Zafrul ni.

  17. X guna mencarum.yg senang kerajaan kita yg kuli biasa ni yg susah sekarang.bukan utk masa dpn.sekarang pun dah susah

  18. Saya perlu repair kereta yg terkesan akibat banjir di kl baru2 ni, harap sangat dapat bantu kami, kos utk betul kan kereta yg masuk air bukan nya rendah, jadi kami mohon sangat2 agar kerajaan teliti semula cadangan ini bg golongan yg btl2 memerlukan

  19. Setuju sgt dgn apa yg En kata..dpt selesaikan tunggakan yg ada leganyaa Ya Allah…bank xfaham pun bila kita cakap kita ada masalah..bayaran tetap kena buat..Selama yg kita bayar cntik xnak pulak dia pandang tapi sebulan Dua bayar lambat terus nk ccris CTOs bgaii..xkan nk buat loan lain?baik guna duit sndiri bayar..selesai..hidup pun tenang

  20. Yg di berhentikan kerja mcm mna pulak dgn kilang tutup nk kena pakai duit jgk susah sgt ni dgn covid semakin byk ni mntk la supaya kerajaan pertimbangkan balik,ala kalau keluar 10k pun bukan nk ambik semua ada lagi dlm akaun.

  21. Yupz .. Kita jga fham itu duit utk masa tua .. Tapi kerajaan juga pihak kwsp juga prlu brfkir rakyat perlukan duit 10k itu byar hutang2 yang trtunggk .. Disebabkan hutang trtnggak lah kbnyakkan yg brakal cetak ambik kptusan bunuh diri n selain nya .. Harap pihak kwsp luluskan pngeluran tu kan ..

  22. gaji da la sikit, ank nk sekolah, hutang itu ini nk byr, utk hari tua senang katanya, klu smpi hati tua, hari sekarang da cukup susah, nk pnjam bnk da la payah, tak kan nk pinjam along, ada KWSP pn ingat bole menolong, ntah la….

  23. Saya orang Sabah betul 2 ingin kan pengeluaran one off 10k kwsp. Saya tak depat membayar segala hutang piutang bil elektrik bil air anak2 sekolah serta belanja rumah… Sebab saya ini betul2 meskin tegar jadi klu boleh tolong lah untuk pengeluaran kwsp kali yg terakhir…

  24. Byk yg kena byr mna bil elektrik,bil air,byr van bdk sekolah lagi,bdk nk naik ke TKT 4 berasrama penuh pun mahu perlukan duit juga dan kalubd ikutkan byk lagi lah nk d gunakan duit tu UTK meneruskan kehidupan ni….keja sebagai pemandu lori ni pun tak tertanggung sdh dulu gaji besar byk lori skg semenjak covid melanda gaji pun turun mendadak nk MKN apa

  25. After dividends will release the money that ours kwsp members requested there are cheated to all kwsp members, in now we only can see the amount we had in the account, actually kwsp are empty money to show us the government always sucks rakyat money and I truly hated to be a Malaysian.

  26. Keluar atau tidak I-ceria itu memang hak pencarum dan harus di titikberatkan oleh pihak berkuasa . Kerana , selama covid-19 melanda banyak masalah telah timbul di dalam komuniti masyakarat kita terutama sekali kewangan seperti bill tertunggak , hutang tertunggak dan bermacam-macam lagi masalah-masalah lain yang belum selesai . Tambahan pula , pencarum masih tetap mencarum selama melangsungkan pekerjaan dimana-mana agensi pekerjaan swasta mahupun kerajaan . Hal ini tidak akan menjejaskan mana-mana pihak jika sekiranya kwsp itu dikeluarkan kerana rantaian caruman itu akan tetap berlangsung sepanjang individu itu bekerja dan bergaji tiap bulan . Sekian terima kasih .

  27. Sy yg bujang ni,nk bayar hutang kawan2 ,dan macm2 hutang lagi,tolong lah benarkan pengeluaran wang KWSP 10.000 itu

  28. Dia orng mn nampak rakyat hidup sesak mcm mn skrng dia lg pandai cari alasan daripada rakyat cuma ada satu jln je klau nk diluluskan 10k tu tkr menteri kewangan mukin blh ada harapan klau tk cari along la masa skrng pun dh byk Kes along

  29. saya bujang gaji saya hanya 1000 saja nak bayar duit api ,air Rumah ada boco jadi saya memang memerlukan duit utk selesaikan masalah Rumah saya yg bumbung bocor itu pasal saya minta belas kasihan pada kwsp utk luluskan pengeluaran 10 k tu

  30. Bukak je lh peluang utk rakyat keluarkan duit sendiri… Ramai yg memerlukan… Klu x, utk apa kita bt simpanan? Jgn sekat keperluan org lain dgn berdasarkan keadaan sendiri. Tlg tengok keadaan kami yg kat bwh nih… Dgn segala mcm benda naik harga, rasa2 dgn gaji stakat 1200-2000 tu, bley hdup sbln ke? Tu x kira dgn yg dh brkeluarga… Pkir2 lh sndri klu diri kat bwh mcm kami….

Leave a Comment