Bantuan Duit Segera 2021 (Yang Urgent, Terdesak Perlukan Wang)


Jika ada tersepit sekarang ini dan mahukan cash, sila baca cara dapatkan bantuan duit segera atau buat pinjaman wang seperti di bawah ini. Nama syarikat atau mana-mana agensi yang menyediakan pinjaman segera sengaja tidak disebut di dalam artikel ini bagi mengelak kemungkinan implikasi perundangan.

Pinjaman duit segera

Cara buat pinjaman duit segera adalah antara frasa yang sering mendapat perhatian hampir semua orang. Ini kerana hampir semua orang memerlukan dana segera, lebih-lebih lagi dalam waktu kecemasan.

Keperluan tidak dijangka yang muncul tiba-tiba boleh menyebabkan simpanan, jika pun ada, tidak cukup untuk kes terdesak sama ada untuk urusan sendiri atau keluarga.

Dalam kes beginilah, jika ada cara-cara yang munasabah, seseorang mungkin perlu mengambil keputusan membuat pinjaman segera. Pinjaman itu, jika boleh, ialah dalam masa kurang 24 jam bagi menyelesaikan kekusutan kewangan yang dihadapi.

Soalnya, adakah ruang dan peluang untuk kita mendapatkan pinjaman segera dalam tempoh mungkin kurang daripada 24 jam?

Artikel ini akan menyenaraikan beberapa kemungkinan dan cara-cara selamat untuk seseorang memperolehi pinjaman segera.

Cara dapatkan bantuan duit segera

Berikut ialah antara cara-cara yang ada bagi seseorang untuk mendapatkan bantuan atau pinjaman kewangan dalam masa segera bagi mengatasi ‘kecemasan kewangan’ yang terlalu mendesak.

Cara-cara berkenaan boleh dibahagikan kepada dua cara, iaitu cara bukan institusi dan cara institusi.

Cara bukan institusi ialah mendapatkan pinjaman segera dari ahli keluarga, sahabat dan ‘along’, manakala cara institusi mendapatkan bantuan kewangan dari institusi kewangan, bank atau syarikat pemberi pinjaman berlesen

Bantuan duit segera bukan institusi

#1 Jangan pinjam along

Daripada cara-cara di atas, artikel ini akan mengabaikan dua cara tertentu, iaitu membuat pinjaman dari ‘along’ dan syarikat kewangan berlesen kerana cara-cara ini belum tentu selamat, tidak bijak dan mungkin memudaratkan dalam jangka sederhana dan jangka panjang.

Sesiapa sahaja tidak patut terpedaya dengan istilah ‘berlesen’. Anda perlu berhati-hati dan mengelak melakukan pinjaman seperti ini.

Along, misalnya, sudah banyak pengalaman pahit dilalui peminjam seperti dilaporkan di pelbagai media. Justeru, jangan terlalu mudah dan cepat membuat pinjaman dengan along.

Biasanya ada beberapa elemen buruk daripada pinjaman dengan along, termasuklah kadar faedah terlalu tinggi. Justeru, elakkan pinjaman along segera!

#2 Buat pinjaman duit segera dari keluarga dan kawan

Seperti dinyatakan di atas, cara bukan institusi ialah mendapatkan pinjaman segera dari ahli keluarga dan sahabat, tetapi tidak kepada along.

Sudah tentu, walaupun keluarga atau sahabat, biasanya mereka hanya sanggup memberikan anda pinjaman kewangan jika percaya anda mampu dan jujur untuk membayar balik pinjaman terbabit.

Biasanya pinjaman dengan keluarga atau sahabat tidak akan membabitkan amaun terlalu besar berbanding pinjaman dengan institusi.

Dan, perlu diingatkan bahawa meminjam dengan keluarga dan sahabat juga ada risiko. Antara risikonya ialah perhubungan dengan keluarga atau sahabat mungkin akan rosak jika anda gagal menunaikan janji melunaskan semula hutang berkenaan dalam tempoh dijanjikan.

Satu lagi risiko jika membuat pinjaman dengan bukan institusi, iaitu keluarga dan sahabat, ialah pemberi pinjaman mungkin akan “mengejar” anda lebih awal, tidak seperti tempoh yang dijanjikan.

Ini kerana biasanya tempoh bayaran balik seperti dijanjikan bukan dalam bentuk bertulis, iaitu hanya persefahaman secara lisan.

Ini sangat berbeza jika anda meminjam dengan institusi kerana institusi biasanya hanya menuntut bayaran semula daripada peminjam mengikut tempoh yang sudah dipersetujui dan disebut di dalam perjanjian bertulis.

 

Pinjaman wang segera institusi

Antara pinjaman institusi seperti bank dan syarikat tertentu ialah dalam bentuk kad kredit atau pinjaman kewangan. Pinjaman segera yang sah ini mestilah dari institusi yang sah di sisi undang-undang.

#1 Pinjaman duit segera melalui kad kredit

Biasanya kad kredit, terutama jika tidak membabitkan amaun terlalu besar, adalah antara pilihan terbaik yang ada untuk mengatasi keperluan kewangan seseorang dalam tempoh terdesak.

Bagaimanapun, sudah tentu bank atau institusi kewangan yang menawarkan kemudahan kad kredit ini mengenakan sedikit caj.

Dan, jika rekod bayaran balik anda bagus, bank atau institusi kewangan berkenaan mungkin bersedia menawarkan anda sejumlah pinjaman segera untuk amaun lebih tinggi berbanding amaun kad kredit jika anda membuat permohonan.

#2 Pinjaman duit segera 24 jam dari bank

Anda juga berpeluang mendapatkan pinjaman kewangan daripada bank-bank tempatan yang menawarkan pinjaman lulus segera dalam tempoh 24 jam.

Jika syarat mencukupi, anda mungkin berpeluang memperolehi amaun pinjaman segera dari bank-bank ini sehinga mencecah RM150,000. Apa yang anda perlukan buat ialah mengunjungi cawangan bank berdekatan untuk bertanya dan memohon.

Sebelum itu, ada baiknya anda membaca maklumat terperinci di laman web bank-bank berkenaan untuk maklumat awal.

Akhir kata

Jika kena dengan cara-caranya dan syarat-syaratnya, anda berpeluang keluar dari kemelut kewangan dengan mendapatkan pinjaman duit segera sama ada dari bukan institusi atau institusi berkaitan.

Jika anda seorang individu yang tersepit dalam kancah kewangan dan hanya cuma perlukan pinjaman RM500, ketepikan dulu. Cubalah berhubung dengan AKPK. Mereka boleh bantu anda melangsaikan hutang-hutang, bukannya memberikan pinjaman.

Jika anda seorang peniaga dan perlu bantuan kewangan segera, elakkanlah dari berhubungan dengan peminjam wang yang tidak berdaftar. Boleh mohon pinjaman perniagaan MARA yang prosesnya mungkin sukar dan panjang, tetapi berbaloi.

Semoga bermanfaat.


Lagi Tentang Kewangan ↓

84 thoughts on “Bantuan Duit Segera 2021 (Yang Urgent, Terdesak Perlukan Wang)”

  1. Sy nak pinjam duit sebab sy trdesak sngt..bulan baru dpt kerja tapi kena lockdown gaji bulan lalu tak cukup bayar sewa rumah..utk bulan ni saja sy nk minta pertolongan

  2. Sya sangat memerlukan sekarang dgn keadaan keluarga kami betul2 perlukan ayah baru opert jari kaki kencing manis suami xkje lagi sbb pkp nie tempat kje nya tutup anak perlukan susu pmps dua ank susu lagi makan lagi kami harap kn KWSP suami tpi skrg bru 15 hari bulan nak tunggu 1 hari bulan bru lah masuk KWSP suami tak pasti lah esk2 nak makan apa ank2 Sya ayah Sya kami ingin pertolongan untuk keluarga kecik Kami ini

  3. hai assalamualaikum , saya merupakan seorang pelajar pada waktu wabak pandemik ni keluarga saya paling terkesan dengan kos sara hidup kami rendah hanya berbekalkan kerja sambilan sahaja jadi saya tidak dpt memfokus kan pdpr saya yg berlangsung hm saya cuba untuk meminjam mak saya duit tapi hm saya tahu keadaannya banyak bil yang perlu saya bayar saya harap ada insan yang sudi membantu saya dan adek ii saya hm

  4. Saya biba Dan ibu tunggal Ada 2 orang anak msg belajarbuat Masai tada krj saya nk Mohon pihak atasan tiling saya sekian terima Masih

  5. Salam.saya nak pinjam duit dengan segera.tapi saya tak tahu macam nak buat pinjaman segera ni.nak pinjm dalam 1500..ada tak mana2 bank yang boleh tolong saya sekarang.klu ada wsap no ni 0139584346..

  6. assalammualaikum
    saya perlu pinjaman duit segera sebanyak rm1000
    saya nak bayar duit sewa rumah dan beli susu nk untuk 1 bulan .
    saya kehilangan kerja dah 2 bulan.
    saya dh tak tahu nak minta duit dekat siapa untuk bayar duit rumah..hari ini hari terakhir sya kena jelaskan duit rumah..
    kalau tidak sya,isteri dan anak saya 3 orang kena keluar dari rumah..
    saya harap jasa bailk pihak Tuan dapat meringgankan buntu dan beban saya ni..
    saya janji saya akan bayar balik duit itu secara ansur ansuran.

    sya harap sangat dh ni…

  7. assalammualaikum
    saya perlu pinjaman duit segera sebanyak rm1000
    saya nak bayar duit sewa rumah dan beli susu nk untuk 1 bulan .
    saya kehilangan kerja dah 2 bulan.
    saya dh tak tahu nak minta duit dekat siapa untuk bayar duit rumah..hari ini hari terakhir sya kena jelaskan duit rumah..
    kalau tidak sya,isteri dan anak saya 3 orang kena keluar dari rumah..
    saya harap jasa bailk pihak Tuan dapat meringgankan buntu dan beban saya ni..
    saya janji saya akan bayar balik duit itu secara ansur ansuran.

    sya harap sangat dh ni…
    018696472

  8. assalammualaikum
    saya perlu pinjaman duit segera sebanyak rm1000
    saya nak bayar duit sewa rumah dan beli susu nk untuk 1 bulan .
    saya kehilangan kerja dah 2 bulan.
    saya dh tak tahu nak minta duit dekat siapa untuk bayar duit rumah..hari ini hari terakhir sya kena jelaskan duit rumah..
    kalau tidak sya,isteri dan anak saya 3 orang kena keluar dari rumah..
    saya harap jasa bailk pihak Tuan dapat meringgankan buntu dan beban saya ni..
    saya janji saya akan bayar balik duit itu secara ansur ansuran.

    sya harap sangat dh ni. 0184696472

  9. Hai assalamualaikum saya perlukan bantuan daripada anda semua…untuk meminjam kan saya duit sebanyak rm 560 untuk membayar hutang kawan saya

  10. Selamat malam semua..
    perlu kan duit..rm500…siapa yang boleh bantu..bulan dpn 7/8 /2021 saya akan bayar….sekali.

  11. Saya memerlukan pinjaman segera untuk membantu kehilangan tempat tinggal dari syarikat pinjaman yang boleh dipercayai
    dalam tahun ini.

    Saya memerlukan pinjaman segera untuk menyokong pembinaan rumah anak yatim dari sebuah
    syarikat pinjaman ternama pada tahun ini.

  12. Pinjaman wang segera sekarang sebanyak RM2000 sahaja, dan saya akan membayar balik dalam jangka masa 2 bulan dari sekarang

  13. Pinjaman wang segera sekarang sebanyak RM2000 sahaja, dan saya akan membayar balik dalam jangka masa 2 bulan dari sekarang
    0175840322

  14. Salam , sye memerlukan bantuan kewangan untuk bayar sewa rumah tertunggak selam 6 bulan .. sye ade masa seminggu untuk selesaikan bayaran jika tidak dapat bayar , sye dan anak diminta keluar dari rumah sewa tu .. sye ibu tunggal ade anak 1 , sye kehilangan kerja dari bulan 3 hingga sekarang .. Tolong bantu sye

  15. saya ibu tunggal memerlukan pertolongan keuwangan sbanyak rm200 sahaja untuk membeli susu,pampers dan bahan kering..nak tggu icitra bulan dpan lama lagi buln ni punya icitra dh byr rumah ngn api..0183638309Ayu

  16. Hi selamat malam, saya ingin memohon bantuan untuk susu dan lampin barang, sebab saya tidak berkerja sejak dulu, ini no,whatsapp 01131771230

Leave a Comment