16 Tempat Menarik di Kuala Selangor (Makan & Percutian)


Terdapat banyak tempat menarik di Kuala Selangor dan tarikan yang lain dari yang lain. Bukan sekadar kunang-kunang dan monyet sahaja.

Bandar bersejarah ini adalah permata tersembunyi yang dapat dilihat oleh pengunjung. Inilah senarai 16 tarikan utama Kuala Selangor. Anda boleh terokai semuanya dalam satu hari tetapi mengapa terburu-buru?

Tempat menarik di Kuala Selangor

1. Benteng Tanjong Keramat

Runtuhan kubu ini, juga dikenali sebagai Bukit Belanda (secara harfiah ‘Dutch Hill’) terletak di bukit rendah yang dekat dengan muara Sungai Selangor. Pada asalnya dibina oleh Sultan Ibrahim, Sultan Selangor ke-2, yang memerintah dari 1782-1826. Ia ditawan oleh Belanda pada tahun 1784 yang menamakannya semula sebagai Fort Utrecht. Kubu tersebut mempunyai struktur dua tingkat yang dibina dari granit dan tanah liat dan dindingnya diperksakan dengan meriam. Terdapat dua pintu masuk, satu di utara dan satu lagi di timur. Tapak ini kini ditumbuhi rumput dan hanya terdapat sedikit bukti strukturnya selain dari gundukan di mana dindingnya pernah berdiri.

 

2. Makam Keramat Anak Dara

Berdekatan di atas bukit berbatu kecil terdapat sebuah kuil yang dihormati oleh penduduk tempatan yang disebut Makam Keramat Anak Dara atau Kubur Perawan. Kawasan ini dapat diakses melalui tangga kayu yang reyot. Terdapat papan tanda di luar yang menceritakan kisah seorang gadis muda yang dipaksa berkahwin dengan lelaki yang tidak dicintainya. Pada pagi perkahwinannya dia hilang semasa berendam di sungai. Dia kemudian muncul dalam mimpi kepada orang tuanya, meminta agar mereka tidak mencarinya kerana dia telah berada di tempat yang lebih baik. Keesokan harinya pakaiannya dijumpai di sebatang pokok dan ibu bapa memutuskan untuk membina kuil ini di tempat ia dijumpai. Sekiranya ini berlaku pada masa sekarang, polis tidak mungkin menerima penjelasan mimpi dan mungkin mengesyaki perbuatan tidak baik!

 

3. Makam Diraja & Meriam Penggawa

Tarikan seterusnya di Kuala Selangor semuanya boleh didapati di Bukit Melawati, bukit utama di tengah-tengah Kuala Selangor. Untuk meninjau bukit ini, anda boleh menaiki Tram Ride atau berjalan kaki sahaja. Bangunan pertama yang anda lewati adalah Makam Diraja. Tanah perkuburan diraja ini mengandungi kubur tiga Sultan pertama Selangor yang masing-masing meninggal pada tahun 1782, 1826 dan 1857. Di perkarangan makam adalah Meriam Penggawa, dibalut dengan kain kuning. Meriam ini ditemui pada tahun 1966 di tebing Sungai Buluh, 12km ke selatan Kuala Selangor. Meriam ini juga dikenali sebagai Petoi Boga yang bermaksud Puteri Putih.

 

4. Perigi Beracun

Seterusnya anda akan melewati perigi beracun yang dikatakan telah diracun dengan campuran lateks dan buluh gatal dan digunakan untuk menenggelamkan pengkhianat. Sebilangan botol air plastic.

 

 

5. Muzium Permainan Tradisional

Masuk adalah percuma. Muzium ini mempamerkan banyak permainan zaman dahulu.

Waktu operasi ialah dari jam 9:30 pagi hingga 5:30 petang setiap hari (ditutup pada hari Isnin).

 

6. Rumah Api

Mercusuar Kuala Selangor adalah mercu tanda dan simbol terkenal di bandar ini. Ia dibina pada tahun 1907 dan juga dikenali sebagai Rumah Api Altingsburg yang merupakan nama Belanda lama untuk Bukit Melawati. Tingginya 27m dan cahayanya dapat dilihat sejauh 18 batu nautika. Ia tidak terbuka untuk umum.

 

7. Pelantar Melihat Bulan

Di hadapan rumah api terdapat sebuah astaka yang dibina khusus untuk tujuan melihat bulan baru untuk menentukan awal dan akhir Bulan Suci Ramadhan dan peristiwa lain dalam kalendar Islam.

 

8. Monyet

Terdapat sekumpulan monyet jenis “silvered langus” jinak yang sering berkunjung ke dahan pokok di hadapan muzium. Di sinilah tempat gerabak tram berhenti dan monyet telah terbiasa diberi makan oleh pengunjung. Biasanya terdapat penjual di sini yang menjual makanan untuk monyet. Mereka sama sekali tidak segan silu manusia dan akan mengambil makanan dari tangan anda, sama ada anda mahu memberikannya atau tidak! Monyet-monyet itu sangat comel terutamanya bayi yang berwarna oren terang. Monyet adalah antara tarikan Kuala Selangor yang paling popular.

 

9. Menaiki Tram

Laluan ini membawa kita kembali ke titik permulaan jejak Bukit Melawati yang juga merupakan tempat pengambilan dan pejabat tiket untuk menaiki Tram. Tiket berharga RM5 dewasa dan RM3 untuk kanak-kanak (umur 3-12 tahun). Perjalanan ini juga merangkumi taman ikan

 

10. Taman Ikan Air Tawar

Tidak jauh dari stesen tram adalah taman ikan air tawar kecil dengan beberapa akuarium yang terdapat sejumlah spesies ikan tempatan seperti Toman. Terdapat juga beberapa kandang burung sederhana besar dan kolam bunga teratai. Bayaran masuk adalah RM2 untuk dewasa dan RM1 untuk kanak-kanak. Anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat di blog saya.

 

11. Taman Alam Kuala Selangor

Taman Alam Kuala Selangor terdiri dari hutan bakau, kawasan lumpur dan habitat hutan sekunder yang merupakan tempat perlindungan banyak spesies burung dan haiwan.

 

12. Auntie Foo

Tempat yang baik untuk menyegarkan diri adalah rumah Auntie Foo yang terletak di bangunan warisan di pusat bandar. Tanda di luar kafe pintar ini berbunyi ‘sejak tahun 1935’. Mereka menjual ais krim buatan sendiri, produk makanan laut kering tempatan dan barang-barang cenderamata dan menyediakan brosur dan peta mengenai tarikan tempatan.

 

13. Kuil Cina

Di seberang Sungai Selangor terdapat beberapa kuil Cina, salah satunya disebut Kuil Dewa Monyet.

 

14. Restoran dan kedai makanan laut

Di sebelah jeti Kuala Selangor terdapat beberapa restoran dan kedai makanan laut yang menjual ikan kering dan produk makanan laut yang lain.

 

15. Kelip-kelip di Kampung Kuantan atau Firefly Park Resort

Apabila malam, tarikan Kuala Selangor yang mesti dilihat adalah kunang-kunang. Paya bakau di sepanjang tebing Sungai Selangor adalah salah satu dari beberapa kawasan di dunia di mana kunang-kunang berkumpul dalam jumlah yang banyak. Kunang-kunang adalah sejenis kumbang kecil yang ekornya berkelip pada waktu malam untuk menarik pasangan. Kampung Kuantan dan Firefly Park Resort adalah dua tempat di mana bot dibawa keluar setiap malam untuk melihat pemandangan kunang-kunang.

TIPS: Anda boleh mendapat diskaun 50% untuk pengalaman menaiki bot bakau di Firefly Park Resort dengan membeli secara dalam talian melalui laman web Tripcarte yang selamat dengan tiket segera.

 

16. Kuil Shakti Bukit Rotan

Tarikan terkini Kuala Selangor ialah Kuil Shakti di Bukit Rotan di pinggir Kuala Selangor. Kuil baru ini diperkemaskan pada Mei 2013 dan dengan dinding batu pasir dan gopuram yang dihiasi dengan indah, pastinya akan segera dikenali sebagai salah satu kuil Hindu terbaik di Malaysia, jika bukan Asia Tenggara.

 

Tempat menarik di Selangor yang lain

Sebenarnya, ada banyak lagi lokasi menarik di Selangor. Terlalu panjang untuk kami senaraikan di sini. Jadi, jemput langkau artikel ini untuk dapatkan maklumat lengkap mengenai percutian di tempat-tempat lain di negeri Selangor.

#1 Dalam Bahasa Melayu:

  1. Serendah: Tempat menarik di Serendah
  2. Sekinchan: Tempat menarik di Sekinchan
  3. Shah Alam: Tempat menarik di Shah Alam

 

#2 Dalam Bahasa Inggeris:

  1. Shah Alam: Things to do in Shah Alam
  2. Banting: Things to do in Banting
  3. Subang Jaya: Things to do in Subang Jaya

 

Akhir kata

Demikian tadi serba sedikit tentang tarikan yang terdapat di Kuala Selangor, sesungguhnya anda akan dapat mencari sesuatu untuk anda nikmati di banda bersejarah ini.

Diharapkan agar perkongsian tempat menarik di Kuala Selangor ini dapat memberikan anda sedikit idea untuk percutian dan lari dari hiruk-pikuk Kuala Lumpur.

 

Leave a Comment