BKC Tiada Dalam Senarai Penerima? (Ini 9 Alasan Kenapa Tak Lulus)


Kecewa sebab tak lulus Bantuan Khas Covid? Ya, kami faham perasaan anda selepas buat semakan BKC di bkc.hasil.gov.my, tiba-tiba dapat status “Semakan mendapati No. MyKad yang dimasukkan tiada dalam senarai Penerima BKC. Sila semak semula no. MyKad atau klik i untuk paparan alasan bukan Penerima BKC. Mohon rujuk FAQ BKC bagi maklumat lanjut.”

Apa pun tak boleh buat bukan? Hanya boleh klik butang Kembali.

Sabar. Tarik nafas panjang-panjang.

Untuk menenangkan hati anda kenapa dunia ini tidak adil, atau sebelum anda menghamburkan kata-kata nista kenapa kerajaan ini zalim, izinkan kami berkongsi apakah antara alasan-alasan yang menyebabkan anda gagal menerima bantuan BKC ini.

Izinkan kami berkongsi.

Makluman:

  • Alasan tidak lulus adalah rasmi dari pihak LHDN
  • Kami tidak mengada-adakan alasan ini
  • Jika tidak puas hati, hubung pihak BKC di talian 1-800-88-2747

1. Screenshot tak lulus, tiada dalam senarai Penerima BKC

Pertama sekali, pastikan anda menerima status seperti di bawah selepas login dan buat semakan BKC di bkc.hasil.gov.my:

Semakan status BKC tiada rekod

Ya, memang rasa macam nak pengsan bila menerima status BKC ini. Rasa dunia itu gelap. Kami pasti, ramai yang rasa tak keruan kerana tidak tersenarai sebagai orang yang layak menerima bantuan BKC.

Jadi, apa yang perlu dilakukan?

Teruskan membaca bahagian di bawah yang menerangkan alasan-alasan kenapa tidak layak BKC.

 

2. Alasan tiada dalam senarai Penerima BKC

Seperti yang diumumkan oleh Menteri Kewangan tempohari, untuk bantuan BKC, tidak perlu mohon apa-apa. Tak perlu register. Tak perlu daftar.

Ini kerana kelayakan akan dibuat berdasarkan dua elemen iaitu:

  • Berdasarkan data permohonan yang dibuat semasa permohonan BPR 2021, untuk penerima Miskin Tegar dan B40
  • Berdasarkan data percukaian LHDN untuk penerima M40.

Jadi, sekiranya anda tidak lulus dan tidak layak BKC, ini adalah antara alasan yang disenaraikan dalam FAQ BKC:

Alasan tidak lulus BKC bagi Miskin Tegar dan B40

  1. Tiada maklumat pada permohonan BPR 2021
  2. Penerima BPR 2021 (Bujang dan Warga Emas sebatang kara) meninggal dunia
  3. Permohonan BPR 2021 berstatus tidak layak
  4. Pemohon / Pasangan adalah Penerima GKP
  5. Bekerja / menetap di luar negara

 

Alasan gagal BKC bagi M40

  1. Pendapatan cukai yang dilaporkan melebihi syarat kelayakan M40
  2. Tidak menghantar Borang Cukai Pendapatan bagi Tahun Taksiran 2020
  3. Pembayar cukai meninggal dunia
  4. Bekerja / menetap di luar negara

 

3. Screenshot status lulus Penerima BKC

Sekiranya anda lulus, sepatutnya anda akan melihat paparan yang menunjukkan:

  • Status
  • Amaun Keseluruhan Diterima
  • Maklumat Bayaran

Rujuk contoh seperti di bawah:

Semakan status BKC Miskin Tegar

 

 

4. Tak puas hati tak layak & gagal bantuan BKC?

Janganlah marah kami. Kami sekadar menyampaikan apa yang kami tahu.

Jika anda mahu buat rayuan atau rasa sangat tak puas hati kerana gagal dapat bantuan BKC, kami sarankan anda hubungi nombor hotline BKC di sini:

  • 1-800-88-2747

Sekiranya mahu bercakap dengan pegawai, boleh terus datang ke mana-mana cawangan LHDN berdekatan. Sila patuhi SOP semasa hadir ke premis.

 

Akhir kata

Diharapkan agar perkongsian kami mengenai alasan BKC tidak dalam senarai penerima ini berjaya membuatkan anda lebih tenang.

Kami tahu anda frust, tapi apa boleh buat. Sudah itu kelayakan yang diberi.

Rezeki itu milik Allah. Niatkan agar bantuan ini sampai pada orang yang sepatutnya dan membantu mereka meneruskan kehidupan.

Semoga bermanfaat.

100 thoughts on “BKC Tiada Dalam Senarai Penerima? (Ini 9 Alasan Kenapa Tak Lulus)”

  1. Terima kasih kerajaan dulu Saya dapat setiap bantuan.. Dan terima kasih juga kerajaan sekarang… Biarpun Tak dapat bkc Saya x kisah cuma rasa Tak adil sahaja.. saranan Saya sbg rakyat semoga kerajaan lebih adil.. bukan ckp Tak serupa bikin.. jgn sekali ckp kerajaan adil semua x ada yg tercicir.. tidak juga gelap Masa depan ini berapa saja bantuan yg dapat.. sampai ada mengata kan gelap dunia.. Saya puas hati la kalo x dapat pun.. Tak apa.. luahan hati tu perlu

  2. mohon buka balik rayuan,
    rayuan 15 jun hingga 30 jun
    ramai rakyat susah tidak tahu
    tarikh rayuan tersebut…dlm bulan julai datang lhdn sistem tidak boleh di update lg

  3. Beza kerajaan baru ini dgn PM Najib.
    Kerajaan baru ini npk mcm nak tak nak je bagi bantuan rakyat. Zmn Najib npk telus bagi BR1M berbanding zmn bonet belakang ni.
    Skg ni ada rakyat yg miskin dan memerlukan tetiba x lulus bantuan.
    #x jauh dpd mata rakyat ni.

  4. Saya rasa bkc dengan gkp tak sama,kenapa pula tak layak jika pasangan penerima gkp sedangkan gkp utk peniaga2 kecil yg terjejas pendapatan perniagaan dan bkc pula adalah bantuan khas covid.Kalau diikutkan semua rakyat pun terjejas akibat covid 19.Covid tak memilih B40 atau M40, semasa memohon gkp dulu pun tidak pula dinyatakan syaratnya………,########

  5. kenapa BKC saya tak lulus kata kemaskini BPR bila pegi LHDN kata ambil temu janji bila nak ambik temu janji tarikh semua penuh kalau nak call tak angkat habis tu mcm mna nak kemaskini BPR

  6. Sy tidak lulus Bpr… Sy buat rayuan bln 6 belum tahu lg keputusan… Alhamdulillah sy dpt Bkc wlupun x byk..sy nak tya klu lulus bkc, mksdnya lulus ke rayuan Bpr saya tu?

  7. Hi … Nama saya kalaivani, Saya Al lulus BPR alasan suami Saya penerima GKPlk find second takkan bkc pn Tak dpt😭😭😭,GKP bukan kaaa utk perniaagaan kecil,yg Saya hairan Ada sebahagian penerima bpr n bkc pasangan bekerja di singapura adakah mereka hiking b40 n m40☹️lagi pn ddk rmhmewah pki smpi 3 biji kereta ni dikategorikan b40 kee . LHDN mohon check balik semua penerima bkc.saya sedih sbb alasan GKP..harap Kita dapat rayuan bkc tolong laaa …

  8. Hi … Nama saya kalaivani, Saya Tak lulus BPR alasan suami Saya penerima GKP find second takkan bkc pn Tak dpt😭😭😭,GKP bukan kaaa utk perniaagaan kecil,yg Saya hairan Ada sebahagian penerima bpr n bkc pasangan bekerja di singapura adakah mereka b40 n m40☹️lagi pn ddk rmh mewah pki smpi 3 biji kereta ni dikategorikan b40 kee . LHDN mohon check balik semua penerima bkc.saya sedih sbb alasan GKP..harap Kita dapat rayuan bkc tolong laaa ..

  9. Betul…apa spesifikasinya.saya M40 pun tak dapat tp kawan saya gaji rate T20 boleh dapat RM500.Tp bila tgk status pendapatan isi rumah zaman belum kahwin..yg gaji lagi rendah dapat RM250 je

  10. Sama la saya sblum ni dpt je batuan covid tiada mslh yg BKC xde dlm snarai plk klu BPR mmg saya xdpt pening org krajaan ni

  11. Sama la saya sblum ni dpt je batuan covid tiada mslh yg BKC xde dlm snarai plk klu BPR mmg saya xdpt pening org krajaan ni

  12. Setuju. Patut LHDN guna data BSH 2020. Saya dapat BKC tapi dalam kategori M40 Bujang. Padahal dalam data percukaian BE2020 status saya berkahwin. Tengku maklum tidak perlu kemaskini apa-apa maklumat. Jadi saya sepatutnya dapat RM250 hanya dapat RM100. Mohon pencerahan Menteri Kewangan macam mana nak dapat baki disebabkan data yang digunakan tidak tepat.

  13. Bodoh bodoh bodoh nak bagi bagi je la bodoh. Kerajaan dah peruntukkan bagi je laa bonggok. Data brim ade bpn adee yg kahwin tapi tak didaftar kat sini bagi je untuk kategori bujang. Bodoh bahalul bonnhok bongok bongok

  14. M40, gaji tak sampai RM3000 tapi tidak lulus. Call hotline dapat alasan yg merepek x lulus sbb x bayar cukai. Klu x bayar cukai pn sbb gaji rendah dan pendapatan bercukai yg rendah, mmg x perlu payah selepas tolak pelepasan. kecewa

  15. Sehinga la hari ini !! Satu bantuan pun sy x pernah dpt !!! Btl2 kecewa dgn gorvemet kita ni !!! Cukai ku ada bayar tiap2 tahun tapi bila perlu btl bantuan apa yg dpt ??? Kecewa hangat saja yg dpt !!

  16. Sehinga la hari ini !! Satu bantuan pun sy x pernah dpt !!! Btl2 kecewa dgn gorvemet kita ni !!! Cukai ku ada bayar tiap2 tahun tapi bila perlu btl bantuan apa yg dpt ??? Kecewa hangat saja yg dpt !! !

  17. Saya amat dukacita kerana permohonan BPR 2021 saya tidak lulus atas alasan “Pemohon berstatus kahwin tetapi tiada nama pasangan”. Justeru itu, Bantuan Khas Covid-19 pun ditolak. Yang menhairankan saya adalah, pihak LHDN sepatutnya ada rekod pasangan saya. Saya juga telah menghantar 2 emel ke bpr.treasury.gov.my mengenai perkara tersebut tetapi tiada sebarang respon atau tindakan dari pihak mereka. Saya juga telah menghubungi “Hasil Careline” dan LHDN tetapi telah dimaklumkan bahawa saya tidak layak untuk menerima BPR 2021 ataupun BKC 2021 dan rayuan baru tidak diterima setakat ini.

    Saya rasa tercicir dari bantuan kerajaan walaupun isi-rumah saya adalah dalam golongan B40 dan suami saya adalah seorang pesakit buah pinggang dan memerlukan rawatan dialysis sebanyak 3 hari seminggu.

  18. samala..sy M40 X dpt kawan T20 dapat pula..sy anak 4orang..kawan tu anak seorang..sy sedih juga tapi mungkin rezeki dia.

  19. samala..sy M40 X dpt tapi kawan sy T20 dapat pula..sy anak 4 orang..kawan tu anak seorang..Saya bayar Cukai LHDN tiap tahun..tahun 2020 pun saya bayar..sy sedih juga tapi mungkin bukan rezeki saya.

  20. Dulu BPN semua dapat..skrg BKC ramai yg tak dapat.nak buat macam mana.bukan rezeki.walapun dalam tangan tinggal Rm20 jer.pikir nak beli susu anak ker nak beli beras.

  21. Saya sudah bersara 2 tahun dan Isteri sudah bersara pada bulan Jan 2021 , tidak layak menerima BPR 2021 dan BKC 2021. Membuat alasan dan menghartar bukti
    dalam rayunan BPR , pegamai langsung tak lihat atau semak alasan saya dan terus mengatakan tidak lulus . Inilah sikap Pegawai kita. Umur

    Umur emas, bersara, makan sandiri.

  22. Saya pesara tentera dan masih ada tanggungan. Tentang bantuan kerajaan. Brim, bsh dan bpr fasa 1 dapat. Untuk fasa 2 tak dapat . Rayuan bpr diberi tempoh 15jun-30jun sahaja. Buat lagi bila semak kata tak layak lagi tak beritahu apa sebabnya. Bila call 1800-88-2747 jangan harap boleh dapat bila call tendang balik begitulah. Bila call hotline bpr kementerian kewangan dapat bertanya. Bila buat semakan isi borang tak lengkap. Pegawai tersebut beritahu tak layak dapat fasa 2 bkc dan fasa 3. Ramai b40 kebanyakan tak dapat lebih lagi wargamas ada juga golongan muda tak dapat. Ini berarti semua bantuan dicanangkan tahun 2021 banyak tak dapat apalagi pendemik covit19 hadapi sekarang ini. Adakah ini game antara kementerian kewangan dan lhdn. Jika rayuan fasa 2 gagal kenapa tak beri peluang rayuan untuk bkc dan fasa 3. Ini semua permainan politik.

  23. Im an Income Tax payer for 11 year. The last BPR that I’ve received in Feb 2021..now when i try to check my eligibility, it says “my status is married but my wife’s information is not complete”.
    wth…
    If my wife information is not complete, how come i can done Income Tax clearance and how come they can refund back the tax balance to my bank account on March 2021…?
    What a heck of system do LHDN have and what the people do working there…?
    Really makan buta gaji…

  24. Suami sblm krjaan baru elok je terima bantuan BRIM, BPR tapi bila sy memohon GKP, semua jenis bantuan krjaan termasuk anak2 sklh pun Tak dpt alasan LHDN dah memohon GKP, sy nk bgi tahu perniagaan sy ni untung sebln beratusan ribu atau beribu2 kah? Sekadar berniaga nasi Lemak n buat frozen kuih2 ni jgn tipulh nk untung ribu2 mcm peniaga2 iks yg lain2. Suami dulu bawa Teksi Dan skg dlm convid19 habis da teksi pun kna tarik, n nk harap apa lagi, umur suami skg 60 thn, tanggungan yg masih sklh ada 2 org yg umur 9thn Dan 12 thn. Sy buat kuih pun sejak PKP dah tak jln, ramai yg terkesan. Skg nk harap bantuan , ambil nama utk bakul makanan pun sampai skg sekadar ambil jer tpi bantuan Tak npk pun. Minta krjaan jgn terlepas pandang org yg mcm sy. Skg ni mmg terkesan sgt2. Mujur anak pertama sy dah kerja tpi sekadar bgi sblm 300 kt sy utk blnja dapur tpi sewa rumah, n bil2 mcm mna?. Harap pihak LHDN Dan Krjaan Tak cpurkn GKP Dan bantuan lain. Tolonglh, klu nk tolong biarlhh ikhlas . Maaf sy bkn apa tpi tension dgn keadaan skg ni.

  25. Ni semuanyer tipu belaka
    Bila mintak suport document aku dah bg tp tetap jugak x lulus.ni semuayer tipu belaka.kerajaan kena ambil tindakan pd pihak2 yg keje sambil lewa ni. menyusahkan orang

  26. Bila ( SEMAK )Bantuan (BKC.HASIL.GOV.MY) No My Kad Tiada Dalam Senarai ., Boleh Beri Penjelasan ., Kenapa Tiada Dalam Senarai Sedangkan Bantuan ( BPR ) Sebelum Ni Dapat n Lulus je ..

  27. Sallam. Kenapa permohonan sy tidak lulus mahupun BPR atau BKC.. itu lh harapan sy utk menanggung keperluan sy sebagai ibu tunggal.. bantu lah sy..

  28. Kenapa saya tk tersenarai dalam bkc???saya bukan org senang taw…lagi ii ni kena buang kerja ..parah erk mcm ni…itu lah harapan saya nk teruskan hidup…makin pelik ii lah…org susah tk ditolong,yg senang ii je ditolong,,behave lah sikit kerajaan…jangan kroni sangat lah,dh lah tk payah undi lagi..semak kepala ja..semua penipu

  29. brim sy lulus
    bpn sy lulus
    bpr sy gagal
    bkc sy gagal,..
    apa mungkin bantuan2 kerajaan seterusnya sy tak akan lulus,…
    tolong klu ada sesiapa berikan sedikit penjelasan,…

  30. Sya status bujang xdpt bkc fasa 2…sya skrg hdup susah xdah keja seorg diri di ruma jauh dari adik bradik nak harap duit yg abg bagy tiap” bulan rm100 mna ckup…sya xbleh keja betis sbelah kiri perna patah nak p mna” majikan pn berfkir 2-3 kali nak ambil sya keja…apa nie kerajaan bagy timbang rasa lah dngan rakyat dlm hdup susah skrg bagy bantuan tu biar adil lah…sya btul” mengharap dpt bantuan bkc fasa 2 nie tiap” hari sya cek maybank2u harapkn msuk duit rm300…tpi apa yg sya dpt tngok tiap” hari balance ttap rm1.40 sen 😌😌…so tlong lah bantu kmi jngn buat kmi bginie ntuk meringankn beban kmi…🙏🙏🙏

  31. Tuan / Puan sebelum nie bkc fasa1 sya dpt knpa skrg fasa kedua tk dpt dan Bpn sya dpt sebelum …knpa skjap ada skjap tk dak sdgkn pkerjaan sya tk dk nya berubah spt mna yg tuan / puan bole tahu secara trperinci…

  32. sama la saya masa bkc bulan september haritu dapat bujang miskin tegar rm 200.kata november ni masuk utk fasa kedua kini dh 6 hri bulan disember saya periksa belum dpt kenapa

  33. BKC sy tak terima fasa2 bujang 300 kenapa …..fasa 1 sy dapat 200 ….bujang sy tengok jadual 500ratus ….kenapa sy tak dapat fasa 2

  34. BKC sy tak terima fasa2 bujang 300 kenapa …..fasa 1 sy dapat 200 ….bujang sy tengok jadual 500ratus ….kenapa sy tak dapat fasa 2

Leave a Comment